MotoPress

Reglaj (joc) de supape cu pastile pentru motociclete

SĂPTĂMÂNA ”PASTILELOR” DE SUPAPE

 

Unii merg la farmacie să ia pastille, buline, ”nasturi”, pilule, nu de râs, ci de boală,  o altfel de 

pastile supape„boală”, pentru care merg la service cu pastilele în buzunar și se mai caută şi de cheltuie și, culmea, ei vor să aibă parte doar de reglaje, uitând de faptul că un motor are nevoie de un ”medic” bun, pardon mecanic bun, care tot aia e, un fel de doctor care prescrie, și mai ales, vindecă  motorul, fie că e el de conservă sau de mobră.

Am sa numesc saptamana in curs (Saptamana pastilelor de supape) si asta deoarece, am avut cel putin doua cereri pe zi de la anumiţi clienti care doreau pastille de supape fara sa stie numerele acestora.

La intrebarea mea: – Ce numere de pastille doriti? Acestia ramaneau putin surprinsi,  as spune, fara sa inteleaga despre ce anume  vorbesc.  

Unii dintre ei fiind total necunoscatori, abordau si  la randul lor situatia cu o intrebare:

–          Cum adica ce numere?

Si de aici trebuie sa ai rabdare sa explici fiecaruia in parte ca pastile sunt pe numere, si ca numerele acestora reprezinta grosimea, si ca in functie de numarul care îl are pastila la supapa respective, lui ii trebuie cu plus sau cu minus (o toleranţă): daca jocul supapei la inchis trebuie cu minus, daca este la deschis atunci trebuie cu plus. In afara de asta, trebuie cu plus 5-10-15 etc. sau cu minus 5-10-15. Binenteles, ca majoritatea nu intelegeau despre ce le vorbesc, pentru că ei sunt doar bikeri nu şi doctori, pardon, mecanici, iar eu la randul meu incercam să conving sa-si sune “doctoral”, pardon, mecanicul  pentru a le oferi aceste informatii.

Stiti ce raspuns primeam?

–          Pai am vorbit ieri cu mecanicul si mi-a spus ca-mi trebuie doar trei pastile.

Si discutia explicativa continua, facandu-l sa inteleaga ca va trebui sa-mi comunice numerele acestora pentru a fi servit promt şi mai ales, sigur, iar pentru asta trebui sa-si sune mecanicul deoarece acesta a masurat si a constatat ca-i trebuie  o anumită dimensiune la pastile.

Clientul  isi iesise, tipic,  din fire, si-mi raspunde pe un ton foarte neconform cu normele bunei cuviinţe, de care ar trebui să dea dovadă orice potenţial beneficiar a unui serviciu prompt şi de calitate.

–          Pai ce sa masoare dom’le? Eu am fost la el la bloc, a ascultat-o si mi-a spus ca-mi trebuies  trei pastile. Cum se face primăvară cu trei flori? 

Atunci mi-am dat seama ca trebuie sa raman doar calm si sa-mi fac timp pentru a-i explica omului  cum mecanicul, oricât de bun ar fi el,  nu are de unde sa-si dea seama ca-i trebuie  3 pastile, daca nu desface capacul de la chiuloasa si sa masoare cu lera fiecare joc de pastila in parte.

Intr-un final, zic eu,  am reusit sa conving.

In continuare, am insistat ca dupa convorbirea noastra sa-si sune mecanicul si sa-i spuna ca-si rateaza cariera ca mecanic de motocicleta, dacă procedează aşa, si sa incerce sa-l convinga sa-si depuna un C.V. la N. A. S. A. deoarece oamenii de acolo sunt in cautare de asemenea specimene.

Dupa finalul convorbirii am ramas pe ganduri intrebandu-mă:

–          Cum sa chemi un client in fata blocului si sa-i spui ca-i trebuie 3 pastile de supape, cand ai auzit doar motorul pornit? Oare exista vreo smecherie de la care eu am lipsit sau e ceva ce mie mi-a scapat?

Dar dupa cateva minute mi-am revenit si am gasit raspunsul.

Mecanicului îi trebuiau doar  3 pastile de scleroza,  sau de altă afecţiune neurologică, iar clientul a inteles altceva.

In afara discutiei avute la telefon sa lamurim cateva aspect, nu neaparat tehnice, in ceea ce privesc numerele de pastille pentru supape, tras o concluzie tristă: oricine merge pe două roţi sau poate ţine o cheie fixă sau altceva în mână nici pe departe nu se poate numi mechanic moto.

Pe linia de productie se regleza jocul de supape dupa ce motorul a fost pornit. Jocul de supapa se regleaza din pastile, acestea avand grosimi diferite. Daca atunci cand se masoara jocul se constata ca este mic,  atunci va trebui sa aflam cat de mic este ,asta este valabil si daca jocul este mare, dar cat de mare?

Să presupunem ca avem un motor monocilindric cu 4 supape. Ne vom concentra asupra unei singure supape, sa spunem  de admisie. Sa presupunem ca jocul supapelor de admisie la motorul nostru este intre 0.10-0,20 mm. Jocul de supape  este distanta care se masoara intre culbutor si tachet, la unele motociclete culbutorul calca direct pe pastila cum ar fi Suzuki GS500E.

Nu mai intru in amanunte explicand unde trebuie sa se afle axa cu came atunci cand facem acest reglaj,vine de la sine inteles, ca inainte de a face acest reglaj aducem pistonul la PMS (punctul mort superior) dupa semnele care sunt pe volanta…etc.

Deci, marja noastra trebuie sa fie intre 0,10-0,20mm. In cazul acesta introducem lera de 0,10 mm si intra lejer (perfect) introducem lera de 0,20mm si nu intra (perfect). Pentru a ne asigura introducem lera de 0,15mm si intra (perfect). Asta insemna ca jocul de supape este in jur de 0,15mm ceea ce este perfect. In cazul acesta nu intervenim cu schimbarea pastilei.

Ce se intampla daca: introducem lera 0,10mm si intra (perfect) introducem lera 0,20mm si INTRA (ups acum e deloc bine) dar cum intra? Intra fortat,intra lejer? Pentru a ne asigura introducem lera de 0,25mm intra putin fortat. Se constata ca jocul de supapa, in cazul de fata,  este intre 0,20-0,25mm.

Deci jocul este deschis si noi trebuie  intervenit cu schimbarea pastilei de supapa. Prin urmare noi ca sa ajungem la un joc de aproximativ 0,15mm, va trebui sa introducem un numar de pastile cu plus 0,10mm, pentru a miscora jocul (adica avem 0,25mm minus 0,10mm vom ajunge la un joc de 0,15mm.

Atentie!: NOI NU STIM CE NUMAR ARE PASTILA CARE SE AFLA LA SUPAPA RESPECTIVA (deoarece fiecare supapa poate avea un numar diferit, in functie de reglajul care a fost  facut ultima data).

In continuare, facem o schita pe o foaie de hartie unde notam ca pentru  supapa respectiva ne trebuie plus 0,10mm.

Procedam la fel pentru fiecare supapa in parte. La motoarele cu 4 cilindri sunt 16 de verificat sau chiar si 20.

Dupa ce am terminat de notat, scoatem axele cu came (la unele motociclete nu este nevoie) extragem tachetii (cu un magnet este cel mai indicat)si apoi scoatem pastila. O masuram (de obicei scrie pe ea) si asa cum am spus, ne trebuie cu plus 0,10mm.

Daca avem pastila cu nr 2,15mm noi trebuie sa introducem 2,25mm, daca avem pastila 3,05mm noi trebuie sa introducem 3,15mm.

Acum ati inteles ideea?

Dupa ce am introdus numarul dorit, montam tachetii, axul cu came, si dupa ce punem distributia la punct invartim motorul de cateva ori dupa cate aducem iar pistonul la PMS (punctul mort sus) pentru a verifica daca jocul este corect.

Cam aşa stau lucrurile  cu pastilele de supape. Sper ca va vor fi de folos aceste informatii, si va doresc  tuturor: Asfalt Uscat si sa auzim numai de bine!

Morala: În medicină şi în mecanică se bagă doar medicii şi inginerii. Poţi fi medic doar dacă reuşeşti ca un pacient venit pe targă să se ridice şi să îţi mulţumească prin viu grai că s-a vindecat, iar inginerul, care poate fi şi fără o diplomă obţinută în urma absolvirii unei facultăţi, face ca un motor să funcţioneze ca nou, iar asta nu se face în faţa blocului, iar asta nu se face sub un bombardament de întrebări dacă nu stupide, atunci în mod sigur stupide. Lăsaţi doctorii să vindece oamenii, iar  mecanicii să “vindece”motoarele doar ca să rupă asfaltul!

Reglajele sunt operaţii asemănătoare unei intervenţii pe creier, dacă nu eşti atent şi administrezi o “pastilă” greşit, atunci nimic nu mai funcţionează în parametri.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Informatii Si Impresii Moto