MotoPress

Bandisca se numeste “uzina” care a dat viata motocicletei La Bastarda

Bandisca se numeste “uzina” care a dat viata motocicletei La Bastarda. În cele ce urmează am să vă vorbesc, nu neaparat despre o motocicletă anume, ci despre spiritul a ceea ce poate însemna pasiune, muncă, timp petrecut în atelier, satisfacție.

La Bastarda Suzuki GSX 400T

Am să vă vorbesc despre omul care reînvie motociclete, care dintr-un fier ruginit scoate sclipirea ca din ochi atunci când simte vibrația motorului pornit, știut fiind faptul că după ore de muncă, după bănuți investiți, poate răsufla ușurat că nimic nu a fost în zadar.

La Bastarda are la bază o motocicletă bine cunoscută  și aici mă refer la Suzuki GSX 400T cu un motor în 4 timpi cu 2 cilindri în linie. Motorul  a fost folosit pe multe motociclete Suzuki între anii 1980-1985. Motocicleta a fost cumparată second hand din București la un preț modest și după discuțiile avute cu constructorul care s-a ocupat de partea de desing, prețul de cumpărare  a acesteia reflectă realitatea prețurilor de moto a anilor ‘80 din România.

Probabil unii dintre cititori cunoașteți motocicleta, cât și ideea care a stat la baza conceptului de cafe racer. Dar nu pentru voi este scris articolul, ci pentru cei care sunt interesati de a afla câteva din metodele de construcție, materialele folosite, si de ce nu, orele care au fost concepute pentru acest proiect.

Inițial proprietarul, adică  fabricantul în sine, rămăseseră la ideea de a folosi jantele originale (adică cele spițate), dar ulterior s-au făcut modificări de ultimă oră cu 2 jante din aluminiu care proveneau de pe un model Suzuki GSX400F a anilor 1983.

Modificările în ultimă fază a proiectului ne poate aduce aminte de zicala care spune:

“…socoteala de-acasa nu se potrivește cu socoteala din târg”.

Am să explic de ce în continuarea  acestui articol.

S-au făcut foarte multe modificări, dar țin să menționez faptul că nu s-a umblat la structura de rezistență a cadrului motocicletei. Rezultatul se poate vedea în imaginile de mai jos.

Dar să-l tragem puțin de limbă pe “The Bastard” ca să ne explice mult mai detaliat ce schimbări au fost făcute în uzina de la Bandisca.

Bandisca la bastarda

Care sunt modificările făcute cadrului?

Cadrul motocicletei înainte de dezmembrarea acesteia a fost scurtat în partea din spate pentru a putea fi matrițată șaua, care avea să înlocuiască vechea șa…” dezgustătoare din punctul acestuia de vedere.

După modificarea posterioară s-a continuat dezmembrarea completă a motocicletei până la ultima piuliță. Aici a intervenit și prima surpriză neplacută. Înainte de a fi pregatit de dus la sablat s-a constatat că în partea de jos, (la prinderile motorului), cadrul prezenta mici urme de rugină.”

The Bastard”, în momentul în care îmi povestește, holbează ochii de parcă ar fi fost o catastrofă. În gândul meu îmi spuneam că dacă aș verifica șasiurile motocicletelor anilor 80, nu cred că voi găsi vreuna care să nu aibă rugină, dar holbez și eu ochii la el ca să dau apă la moară și să scot de la el mai multe de cât îmi propusesem.

La scurt timp aflu că și el, la fel ca și mine, nu se aștepta ca motocicleta să fie într-o stare excepțională … așa că își luase câteva măsuri de precauție, și aici mă refer la bugetul alocat neprevazutului.

La bastarda Suzuki GSX CAFE RACER

-Bun, bun, și cum ai rezolvat situația? – îl întreb.

Bărbosul râde la mine și-mi spune: ”- Simpu! – Cu bani”.

Înainte de a avea dreptul la o opinie se “corecteză” și-mi spune: ”- Glumesc, sper că știi de glumă!

Bineînțeles că știu de glumă, dar sunt sigur că gluma cu banii, ascunde și un pic de adevăr.

Ai perfectă dreptate, dar adevărul este că soluția a venit cu muncă multă și ceva bani.

Explică-mi te rog, mai detaliat dacă se poate.

În tot acest timp cât stăm de vorbă încerc să-i atrag atenția să-mi explice ceva mai amănunțit, dar așa cum am concluzionat puțin mai tarziu îmi era foarte greu deoarece în tot acest timp The Bastard se chinuia la un rezervor pentru noul său proiect “CARDIO“ care se bazează pe șasiul unei ”doamne” vechi cu numele Honda CB400T.

Într-un final se hotărăște să-mi dea mai multă atenție și-mi spune: ”-Partea care prezenta rugină a fost refăcută cu sudură în bronz. După rezolvarea problemei, cadrul a fost trimis la sablat și apoi vopsit electrostatic. Împreună cu cadrul au fost trimise la sablat mai multe componente ale motocicletei. Ceea ce nu s-a putut păstra sunt jantele originale spițate.

 Toate acestea au durat aproximativ o lună, din cauza unor situații neprevăzute, dar și din cauza unor întârzieri a unor meșteri care nu au manifestat profesionalism în termenii de execuție a lucrărilor. E greu în România să-ți găsești parteneri pe care sa te bazezi 100% , dar asta nu m-a făcut să-mi pierd motivația de care aveam nevoie.”

Suzuki GSX 400 cafe racer

 

Aici trebuie sa mentionez ca sunt total de accord cu spusele lui.

Rezervorul:

-La rezervor ai făcut modificări majore?

”Rezervorul a fost polizat și șlefuit brut, după care a fost dat cu trei straturi de lac.

Singura modificare adusă a fost faptul că am schimbat robinetul de benzină.

Furca față:

Furca a fost servisată complet. Mai întâi m-am ocupat de șlefuirea brută a paharelor furcii, apoi am schimbat simeringurile de ulei și de praf plus cuzinetii care păreau obositi. După servisarea furcii am montat-o schimband înălțimea acesteia. Am coborat furca în jur de 5 cm pentru o gardă mai mică la sol. Jugul superior nu a fost modificat, ci am exclus doar ghidonul care a fost înlocuit cu două semighidoane pe care le-am achizitionat din America.”

Jante față-spate:

-Jantele au fost schimbate, modificate ?

Inițial am vrut să păstrez jantele originale deoarece erau spițate. Atunci când le-am trimis la sablat a apărut o altă surpriză neplăcută. Jantele erau mâncate de rugină și sablarea acestora a produs găuri în metal destul de severe. Am fost nevoit, de voie de nevoie, să renunț la ele. Am găsit apoi două jante clasice cu ajutorul unui prieten. Erau într-o stare foarte bună și proveneau de pe un Suzuki GSX400F fabricație 1983. Faptul că erau complete m-a determinat să schimb ideea proiectului inițial. Când spun complete mă refer că aveau discurile de frână, axul de la roată, tamburul, iar cauciucurile erau într-o stare foarte bună. Datorită acestor factori am acceptat ideea de a le folosi pentru continuarea proiectului.”

Motorul:

-Despre motor ce îmi poți spune?

”Motorul când a fost pornit, (și aici mă refer atunci când m-am dus la vânzător) mergea destul de ok. Nu prea am dat foarte mare importanță în acel moment. I-am plătit omului după care l-am adus aici, ca să mă ocup de el. La un moment dat a început să funcționeze monocilindric și totodată mirosea destul de intens a benzină. Am încercat sa-l mai meșteresc, dar nu mi-am bătut capul. Am sunat un prieten care se ocupă doar de motoare de motocicletă și l-am invitat la mine la prăvălie să-și dea cu părerea. După demontarea carburatoarelor (curățare, schimbare de o-ring-uri, reglaje plutitoare, etc) ne-am gândit să-i măsurăm compresia.

Aici surpriză: unul din cilindri avea compresia foarte mică, și fără să mai stau pe gânduri am început dezmembrarea completă, pentru a vedea ce alceva nu era în regulă.

După măsurătorile necesare, (ovalizare cilindri, măsurat discuri ambreaj ..etc) am tras concluzia că supapele nu etanșau corect. Am comandat setul complet de garnituri, care include și  simeringurile de supape, și până ca acestea să ne ajungă ne-am apucat de lucrul la motor.

Am șlefuit supapele, am schimbat segmenții, lanțul de distribuție. După ce comanda a sosit nu aveam decât să trecem la montat.

După ce am terminat de asamblat, am montat carburatoarele (deja curățate) pe care le-am sincronizat, și cam atât pe partea de mecanică.

Astea în mare, că dacă am lua amănunțit ce și cum sunt mult mai multe de spus.

În concluzie, după asamblare, motorul funcționa perfect. Eram destul de entuziasmat așa că în momentul acela am făcut un filmuleț cu motorul în funcțiune și l-am postat pe Facebook.”

la bastarda brat sile suzuki gsx 400 t

Vanzarea motocicletei:

-Care este prețul de vânzare a motocicletei?

La Bastarda nu este de vânzare. Inițial am vrut s-o vând cu 3300 euro. Am avut un client care m-a sunat din Marea Britanie, dar afacerea nu s-a încheiat cu success.

La circa două săptămâni dupa ce am terminat proiectul, m-am răzgândit. Nu o mai vând.

Deci, răspunsul meu definitiv este: “La Bastarda” nu este de vânzare.

Din discuția pe care am avut-o cu Bossul de la Bandisca mi-am dat seama ca împărțim aceeași pasiune. Unii sunt cu motoare enduro, alții cu street-uri, alții cu cross-uri, alții cu choppere, vitezane etc.

Pentru noi toți, pasiunea este doar una singură: Motocicleta.

Un LIKE este bine primit.

Sursa pozelor : Mihaela Lopez

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Informatii Si Impresii Moto